ستایش و نیایش دوقلوهای مامان و باباستایش و نیایش دوقلوهای مامان و بابا، تا این لحظه: 12 سال و 8 ماه و 18 روز سن داره

دوقلوهای مامان و بابا

بازگشت به زندگي پس از زايمان

1390/4/13 10:47
4,924 بازدید
اشتراک گذاری

پاسخ‌هاي دکتر اعظم السادات موسوي*، به پرسش‌هاي تازه مادران
٩ ماه انتظار مي‌کشي تا نوزادي سالم به دنيا بياوري، غافل از اينکه خودت، ذره ذره آب مي‌شوي. يکي دو ماه آخر زايمان از کاروزندگي باز مي‌ماني تا از موجودي ديگر محافظت کني. اما پس از زايمان مي‌خواهي علاوه بر نوزادت براي خودت زندگي کني. بسياري از مادران، پس از زايمان، سوال‌هايي مي‌پرسند که خانم دکتر اعظم السادات موسوي جراح و متخصص بيماري‌هاي زنان و زايمان و استاد دانشگاه تهران به اين سوال‌ها پاسخ داده‌اند.

چه زماني پس از زايمان مي‌توانيم به سر کار برگرديم؟
 

برخي از مادران به راحتي پس از 10 روز تا شش هفته کارهاي عادي روزمره را در منزل از سر مي‌گيرند اما بازگشت به فعاليت‌هاي اجتماعي اندکي ديرتر آغاز مي‌شود. در عده‌اي هم شروع فعاليت‌هاي عادي حتي تا سه ماه به تاخير مي‌افتد. بسته به کار و فعاليتي که يک مادر دارد، عده‌اي اين آمادگي را دارند که پس از شش هفته فعاليت خود را از سر بگيرند. در صورتي که کار اين مادران سبک باشد و فشار جسمي و روحي به آنها وارد نکند و درباره شيوه نگهداري فرزند خود نگران نباشند همچنين دچار عوارض جانبي زايمان نشده باشند مي‌توانند به سر کار خود برگردند. اما بايد توجه داشته باشند که کار نبايد آنها را خسته کند. بهتر است ساعت کاري اين مادران کوتاه‌تر از سايرين بوده و در صورتي که با شير خود فرزندشان را تغذيه مي‌کنند، زماني را براي شيردهي درنظر بگيرند.

و کار کردن براي اين تازه مادران چه محدوديت‌هايي دارد؟
 

کارکردن نبايد بيش از 20 ساعت در هفته باشد. در صورتي که شغل شما طوري است که مجبوريد وسيله‌اي را بلند کنيد يا بالا ببريد، نبايد پيش از پايان شش هفته به انجام اين کار اقدام کنيد. در زناني که زايمان به طريق سزارين انجام شده، اين عمل نبايد پيش از سه ماه پس از بارداري انجام شود. مادران شاغل توجه داشته باشند که نبايد انرژي و توا‌ن‌شان را هنگام کار صرف کنند، طوري که براي مراقبت از فرزندشان دچار مشکل شوند. در بعضي موارد لازم است با مشاوره با کارفرما حتي شغل‌شان را براي مدتي تغيير دهند تا کمتر دچار استرس شوند. در زايمان سزارين به دليل اينکه شکم و رحم کمي ضعيف شده است، براي جلوگيري از پارگي نبايد پيش از شش تا هشت هفته جسم سنگين بلند کنيد.

پس از زايمان چه زماني بايد بگذرد تا مادران بتوانند به مسافرت بروند؟
 

براي مادراني که زايمان راحت‌ و بي‌خطري داشته‌اند، مسافرت، يک تا دو هفته پس از زايمان طبيعي و سه تا شش هفته پس از سزارين اشکالي ندارد.
به ياد داشته باشيد که بهبودي پس از زايمان به فرصت احتياج دارد. استراحت کافي مانع از خستگي و ناراحتي مادر مي‌شود. سفر ممکن است استرس‌زا باشد و در صورتي که مسافت طولاني باشد، بهتر است مادر در فواصل مناسب استراحت کند. وسيله نقليه‌اي که با آن مسافرت مي‌کنيد، اهميت زيادي دارد. راحت‌ترين وسيله را براي سفر انتخاب کنيد. در طول سفر، به مقدار کافي مايعات بنوشيد و پياده‌شدن از وسيله نقليه براي انجام چند ورزش کششي سبک بسيار کمک‌کننده است. اين کار از تشکيل لخته در پاها که يکي از عوامل خطر تا چند هفته پس از زايمان است، جلوگيري مي‌کند.
اگر زايمان سخت و دشواري داشتيد يا پس از آن دچار عوارض جانبي ديگر شديد حتما پيش از سفر با پزشک خود مشورت کنيد.
خوشبختانه عوارضي مانند لخته‌شدن خون، عفونت و خون‌ريزي پس از زايمان کم رخ مي‌دهد، به خصوص پس از اولين يا دومين هفته پس از زايمان، عوارض پس از زايمان سزارين هم ممکن است شامل عفونت محل برش يا پارگي باشد که ممکن است چند روز پس از عمل جراحي رخ دهد. اما پس از شش هفته از احتمال بروز اين عارضه‌ها کم شده و خطري مادر را تهديد نمي‌کند. از اين رو پزشکان توصيه مي‌کنند مسافرت حداقل سه تا شش هفته پس از زايمان به تاخير بيفتد. هواپيما بهترين وسيله براي سفر اين مادران است اما هنگام سفر با خودروي شخصي بهتر است در طول مسير هر از گاهي براي استراحت توقف داشته باشيد.

خانم‌هايي که تا پيش از زايمان، زياد رانندگي کرده‌اند؛ از کي مي‌توانند دوباره خودشان رانندگي کنند؟
 

پس از زايمان طبيعي اگر مي‌توانيد بدون هيچ‌گونه ناراحتي پياده‌روي کنيد، دچار سرگيجه يا افت فشار نمي‌شويد و خون‌ريزي بيش از اندازه نداريد، رانندگي در مسافت‌هاي کوتاه اشکالي ندارد. در غير اين صورت، لازم است تا دو هفته صبر کنيد.
پس از زايمان سزارين در صورتي که هيچ‌گونه دردي در محل جراحي نداريد مي‌توانيد در محدوده محل زندگي خود، بعد از سه هفته رانندگي کنيد. پيش از بيرون رفتن، کمي‌ تمرين کنيد و هنگام رانندگي سعي کنيد فرد آشنايي را در کنارتان داشته باشيد. بايد بتوانيد در موقع ضروري هنگام رانندگي عکس‌العمل نشان دهيد. بنابراين اگر توانايي گذشته را به طور کامل پيدا نکرده‌ايد، تا شش هفته صبر کنيد و از فرد ديگري بخواهيد رانندگي کند. اگر بايد مسافت طولاني سفر کنيد نبايد پيش از شش هفته پشت ماشين بنشينيد.

از کي مي‌توانند ورزش‌کردن را شروع کنند؟
 

انجام فعاليت‌هاي سبک ورزشي پس از گذشت شش هفته از زايمان اشکالي ندارد. يک هفته پس از زايمان در صورتي که شما زايمان طبيعي داشته‌ايد، مي‌توانيد 30 دقيقه و سه بار در هفته پياده‌روي کنيد و ورزش‌هاي سبک انجام دهيد. به تدريج و با افزايش قدرت بدني مي‌توان طول مدت و دفعات پياده‌روي را افزايش داد.
اگر زايمان شما به طريق سزارين بوده است شش تا هشت هفته صبر کنيد. مي‌توانيد در خانه قدم بزنيد زيرا اين قدم‌زدن به بهبود زخم عمل جراحي شما کمک مي‌کند. اما ورزش در بيرون از منزل را تا شش هفته به تاخير بيندازيد. به ياد داشته باشيد که مفاصل و رباط‌هاي شما به مدت سه تا پنج ماه زمان مي‌برد تا قدرت گذشته را پيدا کند. بنابراين از انجام ورزش‌هاي سنگين بپرهيزيد. اگر مي‌خواهيد در کلاس‌هاي ورزشي شرکت کنيد، حتي‌المقدور در کلاس‌هايي ثبت‌نام کنيد که مربي ورزش با ورزش‌هاي پس از زايمان آشنا باشد.
ورزش براي زناني که تازه مادر شده‌اند بسيار خوب است حتي از بروز افسردگي‌هاي پس از زايمان جلوگيري مي‌کند اما اين ورزش‌ها چند ماه پس از زايمان نبايد موجب خستگي و فشار زياد شوند.
يکي از دغدغه‌هاي تازه مادران اين است که چگونه تناسب اندامشان را بازيابند. اگر ممکن است کمي هم در اين مورد توضيح دهيد.
خيلي از تازه‌ مادران به اين فکر مي‌کنند که چه مدت طول مي‌کشد تا بدن‌شان به وضعيت اوليه برگردد. همان‌طور که گفتيم، انجام ورزش‌هاي سبک لگن و شکم بسيار مناسب است. بازگشت به شکل اوليه پس از زايمان طي چند روز هرگز اتفاق نمي‌افتد و تدريجي است و اغلب پس از سه ماه انجام بعضي ورزش‌هاي خاص، بدن مادر به وضعيت اوليه برمي‌گردد.
با شروع ورزش‌هاي سبک و با پياده‌روي‌هاي کوتاه‌مدت، عضلات کف لگن کم‌کم قدرت قبلي‌شان را به دست مي‌آورند. شما مي‌توانيد پس از مراجعه به پزشک پس از شش هفته و اطمينان از سلامت خود، ورزش‌هاي کششي را شروع کنيد.
خوابيدن به پشت و انقباض عضلات شکم و لگن، چرخش کمر، خم‌شدن، بلندکردن پاها زماني که به پهلو دراز کشيده‌ايد و ورزش‌هايي از اين قبيل موجب تقويت عضلات و بازگشت وضعيت بدني به شکل اوليه مي‌شود. اين اتفاقات تدريجي است و زماني شما به شکل اوليه خود بازمي‌گرديد که هر روز اين ورزش‌ها را انجام دهيد.

شروع روابط زناشويي از چه زماني طبيعي است؟

روابط ميان همسران با تولد نوزاد دچار تغيير مي‌شود و اشکال در روابط جنسي ميان آنها حتي تا چند ماه اول از مشکلات زوج‌هايي است که تازه صاحب فرزند شده‌اند.
بهترين زمان شروع روابط جنسي هنگامي است که هم پدر و هم مادر آمادگي روحي و جسمي را در خود ببينند. علاقه‌نداشتن به اين موضوع امري است که بسياري از مادران تجربه مي‌کنند. زخم جراحي سزارين يا برش هنگام زايمان طبيعي و درد هنگام مقاربت از عوامل تشديد‌کننده مشکلات جنسي است. بسياري از زنان پس از زايمان احساس گذشته را درباره شکل ظاهري بدن خود ندارند و حس مي‌کنند جذابيت جنسي گذشته را براي همسران خود ندارند. انجام فعاليت‌هاي ورزشي به افزايش اعتماد به نفس در اين زنان کمک مي‌کند. حتي بسياري از مرداني که تازه پدر شده‌اند نيز تمايلي براي روابط جنسي ندارند.
صحبت‌کردن و بيان احساسات ميان زوج‌ها به از بين بردن مشکلات کمک مي‌کند. اغلب پس از گذشت چند ماه روابط آنها مانند گذشته خواهد شد.
به طور معمول زناني که زايمان طبيعي يا سزارين داشته‌اند پس از گذشت شش هفته مي‌توانند روابط جنسي را با همسر خود از سر بگيرند. اما به ياد داشته باشيد که حتي با وجود اينکه به فرزند خود شير مي‌دهيد، امکان بارداري دوباره در شما وجود دارد. بنابراين بهتر است درباره بهترين روش پيشگيري از بارداري از پزشک خود راهنمايي بخواهيد.

پي نوشت ها :
 

*متخصص بيماري‌هاي زنان

منبع:www.salamat

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

دانيال
13 تیر 90 13:17
سلام من مامان دانيال هستم . خوشحال ميشم كه به سايت دانيال يه سري بزنيد متشكرم مامان مهربون
مامان نازنین زهرا
17 تیر 90 18:20
سلام عزیزم خوبی انشالله دیگه این چند روزم به سلامتی بگذره و فرشته های کوچولوت رو بغل کنی پیشنهاد من بهت اینه که حسابییییییییییییییی بخوابی دراز بکشی و کارهایی که خیلی دوست داری رو انجام بدی چون تا چند وقت حسابی درگیر نی نی داری میشی مواظب خودت باش